23948sdkhjf

Danske netbutikker klar til rekordtravl jul

Julehandlen står for mere end 40 pct af omsætningen for en del butikker.
Julen er altid en travl periode for de danske butikker, og det gælder også på nettet, hvor 6 ud af 10 danskere forventer at købe flere af deres julegaver. Det får de danske netbutikker til at tro på endnu en rekord-jul:

- Vi har haft et rigtigt godt år, og vi forventer, at det også smitter af på julen. Juletiden er altid en travl periode, og i år satser vi på, at det bliver endnu bedre end sidste år. Derfor har vi også ekstra bemanding op til julen, så vi kan håndtere de mange kunder, siger Anja Lytzen, direktør i legetøjsbutikken LirumLarumleg.

FDIHs nye analyse viser, at salget i 2016 lever op til forventninger for 8 ud af 10 netbutikker, og næsten hver tredje (30 pct) svarer, at kunderne køber for mere pr. ordre.

- Det går godt for butikkerne, hvilket også smitter af på forventningerne til julen, hvor hver femte butik (19 pct) satser på, at handlen bliver markant højere, og mere end halvdelen (56 pct) forventer, at salget bliver højere eller meget højere i år. Det flugter godt med, at flere forbrugere vil købe julegaverne hjemme foran computeren eller på mobilen, siger Niels Ralund, adm. direktør FIDH.

Julen sikrer omsætningen – Black Friday giver pakkeboom
I forhold til sidste år vil julehandlen dække en større del af netbutikkernes omsætning. Hver tiende butik vurderer, at julesalget fra november til og med december vil udgøre 40 pct eller mere af årsomsætningen, mens mere end hver tredje (35 pct) vurderer, at salget i juleperioden vil stå for mellem 20 og 40 % af den samlede omsætning:

- Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor kun 1 pct troede, at julesalget ville stå for over 40 pct. Det kan dog skyldes Black Friday, som igen i år satte rekord. Flere butikker er hoppet med på udsalgsdagen, som mange udvider til at gælde weekenden og den såkaldte Cyber Monday. Og det kvitterer forbrugerne for ved at svinge Dankortet, siger Niels Ralund.

Ifølge FDIHs analyse var 7 ud af 10 netbutikker med på Black Friday i år. I 2015 var det 6 ud af 10 butikker, der satsede på udsalgsdagen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142